Welkom, gast
U dient zich te registreren voordat u berichten kunt plaatsen op dit forum.

Gebruikersnaam
  

Wachtwoord
  





Forums doorzoeken

(Geavanceerd zoeken)

Statistieken
» Leden: 31
» Meest recente lid: MaryBoland
» Aantal topics: 24
» Aantal berichten: 35

Volledige statistieken

Gebruikers online
Er zijn momenteel 3 gebruikers online.
» 0 leden | 3 gasten

Meest recente topics
After effects of H Pylori...
Forum: Voeding
Laatste bericht door ClintBarton
26-07-2018, 11:25:00
» Reacties: 0
» Weergaven: 539
Hallo
Forum: Voorstellen
Laatste bericht door Eric_66
23-07-2017, 20:27:50
» Reacties: 0
» Weergaven: 719
Effects of Hydrolyzed Whe...
Forum: Wetenschap
Laatste bericht door Peter
13-04-2017, 15:54:26
» Reacties: 2
» Weergaven: 1,406
Protein supplementation a...
Forum: Wetenschap
Laatste bericht door Nick91Mol
05-04-2017, 09:43:50
» Reacties: 1
» Weergaven: 1,337
Boeken
Forum: Training
Laatste bericht door Peter
20-02-2017, 19:35:31
» Reacties: 0
» Weergaven: 922
Boeken
Forum: Voeding
Laatste bericht door Peter
20-02-2017, 18:56:53
» Reacties: 0
» Weergaven: 871
Hoi
Forum: Voorstellen
Laatste bericht door Peter
15-02-2017, 12:24:11
» Reacties: 1
» Weergaven: 1,665
Phosphatidic acid: biosyn...
Forum: Wetenschap
Laatste bericht door Peter
06-02-2017, 17:46:09
» Reacties: 0
» Weergaven: 771
Effects of phosphatidic a...
Forum: Wetenschap
Laatste bericht door Peter
03-02-2017, 12:47:39
» Reacties: 1
» Weergaven: 1,030
Hoe lees je een studie?
Forum: Wetenschap
Laatste bericht door Peter
01-02-2017, 23:31:55
» Reacties: 0
» Weergaven: 913

 
  After effects of H Pylori (even after successful treatment)
Geplaatst door ClintBarton - 26-07-2018, 11:25:00 - Forum: Voeding - Geen reacties

Hi,

I was diagnosed with H Pylori back in 2009. I cleared it after my 3rd round of antibiotics treatment. Since then I have been very paranoid about H Pylori reinfection because of the cancer risk. I go back to take a Urea breadth test almost every year since and it has been negative. I've also had two endoscopy done which shows gastric, last one being in 2010. I would like to ask similar people who have successfully eradicated H Pylori, do you still suffer from gastric pains and a turbulent stomach? Because my stomach is very weak after H Pylori, and I have pains out of no where. Even omeprazole sometimes does not help. I'm also not sure if it's gastric to begin with. I'm very sick and tired of stomach pains.

Please help. 

I did not find the right solution from the Internet. 

References: - 
https://www.helico.com/forums/viewtopic.php?t=204084
Creative video production service

Thanks!

Dit onderdeel afdrukken

  Hallo
Geplaatst door Eric_66 - 23-07-2017, 20:27:50 - Forum: Voorstellen - Geen reacties

Hoi Peter,

Ik ben Eric ben 51jaar weeg nog 83kg en ik kom van ver zonder hulp van iemand enkel gezond leren eten en trainen, nu volg ik jou op bb forum.

Verder zie ik wel wat er allemaal nog kan want een mens lichaam is zeer complex veel eten weinig eten tis allemaal niet van zelfsprekend om zo maar af te vallen en er droog uit te zien, zoals iedereen zegt je moet gezond eten wat ik nu toch al 3jaar doe, ik zit nu wat vast er gebeurt niet veel meer, dus ik volg je hier ook wie weet steek ik hier iets op 

Eric

Dit onderdeel afdrukken

Heart Boeken
Geplaatst door Peter - 20-02-2017, 19:35:31 - Forum: Training - Geen reacties

Vragen over een van deze boeken? Schroom dan niet om te reageren. Ik heb ze allemaal thuis liggen en heb de meeste ook grotendeels al gelezen.

Enkele boeken met de Peter Bond seal of approval:

Strength and Conditioning for Sports Performance van Ian Jeffreys en Jeremy Moody
[Afbeelding: attachment.php?aid=10]

Tot nu toe mijn favoriete Strength & Conditioning-boek. Ik was aangenaam verrast toen ik hem voor het eerst in m'n handen kreeg. Alles is bijzonder goed beschreven en er is een overvloed aan inline-referenties. Sommige hoofdstukken hebben er zelfs honderden (!). Aanrader.


Molecular Exercise Physiology: an introduction van Henning Wackerhage
[Afbeelding: attachment.php?aid=11]

Niet specifiek een boek over training, maar geen idee waar ik hem anders moet plaatsen. Het boek geeft een introductie in de wondere wereld van de moleculaire sportfysiologie. Het legt daar continu ook de link met de praktijk en geeft heel veel achtergrondinformatie om zelf ook kaas te kunnen maken van het moleculaire onderzoek wat je steeds meer ziet in de literatuur (ja ook mTOR en myostatine komen aan bod). Ik had eerlijk gezegd weinig verwacht van dit boek, gezien boeken in niches meestal zuigen... Maar dit boek is awesome. Henning Wackerhage is ook een van de leading figures in de moleculaire sportfysiologie. Veel grote namen uit die hoek hebben ook bijgedragen aan dit boek.



Bijlagen Miniatuurweergaven
       
Dit onderdeel afdrukken

Heart Boeken
Geplaatst door Peter - 20-02-2017, 18:56:53 - Forum: Voeding - Geen reacties

Vragen over een van deze boeken? Schroom dan niet om te reageren. Ik heb ze allemaal thuis liggen en heb de meeste ook grotendeels al gelezen.

Enkele boeken met de Peter Bond seal of approval:

Clinical sports nutrition van Burke & Deakin
[Afbeelding: attachment.php?aid=7]

Zeer goed geschreven boek over sportvoeding. Heel up2date en gebalanceerde discussies. Bijdragen van top-auteurs.

Metabolic Regulation: a human perspective van Keith Frayn
[Afbeelding: attachment.php?aid=8]

Dit boek (weliswaar een eerdere versie) heeft uiteindelijk mijn interesse gewekt voor de wetenschap. Met veel plezier ook de derde editie gelezen. In dit boek wordt het menselijk metabolisme tot in detail uitgelegd. Geen saaie biochemiestof, maar een goed geschreven overzicht van het gehele menselijk metabolisme op fysiologisch niveau. Erg toegankelijk zonder gebrek aan detail.

Leerboek metabolisme van Frans Schuit
[Afbeelding: attachment.php?aid=9]

Behandelt het menselijk metabolisme op biochemisch niveau, geheel Nederlandstalig. Up2date met genoeg referenties naar de wetenschappelijke literatuur. Ook worden er veel uitstapjes gemaakt in kaders naar gerelateerde medische afwijkingen, ontdekkingen of een stukje historie.



Bijlagen Miniatuurweergaven
           
Dit onderdeel afdrukken

  Effects of Hydrolyzed Whey versus Other Whey Protein Supplements on the Physiological
Geplaatst door Peter - 19-02-2017, 16:28:13 - Forum: Wetenschap - Reacties (2)

Effects of Hydrolyzed Whey versus Other Whey Protein Supplements on the Physiological Response to 8 Weeks of Resistance Exercise in College-Aged Males

Abstract
Objective: The objective of this study was to compare the chronic effects of different whey protein forms on body composition and performance when supplemented with resistance training.

Methods: Resistance-trained men (N = 56, 21.4 ± 0.4 years, 79.5 ± 1.0 kg) participated in an 8-week resistance training regimen (2 upper-body sessions and 2 lower-body sessions per week) and received one of 4 double-blinded treatments: 30 g/serving carbohydrate placebo (PLA) or 30 g/serving protein from either (a) 80% whey protein concentrate (WPC), (b) high-lactoferrin-containing WPC (WPC-L), or © extensively hydrolyzed WPC (WPH). All subjects consumed 2 servings of treatment per day; specifically, once immediately before and after training and between meals on nontraining days. Blood collection, one repetition maximum (1RM) testing for bench press and hack squat, and body composition assessment using dual-energy x-ray absorptiometry (DXA) occurred prior to training and 48 hours following the last training session.

Results: Total body skeletal muscle mass increased in all groups (p < 0.0125). There were similar between-group increases in upper-body (4%–7%, analysis of covariance [ANCOVA] interaction p = 0.73) and lower-body (24%–35%, ANCOVA interaction p = 0.85) 1RM strength following the intervention. Remarkably, WPH reduced fat mass (−6%), which was significantly different from PLA (+4.4%, p < 0.0125). No time or between-group differences were present for serum markers of health, metabolism, or muscle damage, with the exception of blood urea nitrogen being significantly lower for WPH than WPC (p < 0.05) following the intervention.

Conclusions: WPH may augment fat loss but did not provide any other advantages when used in combination with resistance training. More mechanistic research is needed to examine how WPH affects adipose tissue physiology.


Even vlug geskimmed. De drie eiwitgroepen aten circa 1.9 g/kg lgw eiwit per dag, en de placebogroep 1.6 g/kg lgw/d. Verder kregen de drie eiwitgroepen zo'n 25% minder energie binnen per dag. Desondanks wonnen de drie eiwitgroepen 0.4, 0.5 en 1.0 kg meer spiermassa dan de placebogroep. Dit was echter niet statistisch significant, maar de studie lijkt hiervoor underpowered. Zoals blijkt uit de meta-analyse die ik eerder op dit board heb geplaatst (http://forum.peterbond.nl/thread-20.html) neemt de VVM gemiddeld zo'n 0.69 kg toe als je eiwitsuppletie (of een hoogeiwitdieet) combineert met krachttraining voor tenminste 6 weken. Notabene nam ook in 1 van de drie eiwitgroepen de vetmassa significant af. 

TLDR; eet al het eiwit.



Bijlagen
.   Effects of Hydrolyzed Whey versus Other Whey Protein Supplements on the Physiological Response to 8 Weeks of Resistance (Grootte: 484.8 KB / Aantal keer gedownload: 0)
Dit onderdeel afdrukken

  Hoi
Geplaatst door ratko - 15-02-2017, 09:06:03 - Forum: Voorstellen - Reacties (1)

Hoi ik ben ratko.

Actief op dbb en hier heen gelokt door Peter.

Debiel genoeg geweest om weer mn echte naam te gebruiken ook op dit forum. 

Groetjes  Angel

Dit onderdeel afdrukken

  Protein supplementation augments the adaptive response of skeletal muscle to resistan
Geplaatst door Peter - 10-02-2017, 14:09:55 - Forum: Wetenschap - Reacties (1)

Protein supplementation augments the adaptive response of skeletal muscle to resistance-type exercise training: a meta-analysis.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23134885

Abstract
BACKGROUND:
Protein ingestion after a single bout of resistance-type exercise stimulates net muscle protein accretion during acute postexercise recovery. Consequently, it is generally accepted that protein supplementation is required to maximize the adaptive response of the skeletal muscle to prolonged resistance-type exercise training. However, there is much discrepancy in the literature regarding the proposed benefits of protein supplementation during prolonged resistance-type exercise training in younger and older populations.
OBJECTIVE:
The objective of the study was to define the efficacy of protein supplementation to augment the adaptive response of the skeletal muscle to prolonged resistance-type exercise training in younger and older populations.
DESIGN:
A systematic review of interventional evidence was performed through the use of a random-effects meta-analysis model. Data from the outcome variables fat-free mass (FFM), fat mass, type I and II muscle fiber cross-sectional area, and 1 repetition maximum (1-RM) leg press strength were collected from randomized controlled trials (RCTs) investigating the effect of dietary protein supplementation during prolonged (>6 wk) resistance-type exercise training.
RESULTS:
Data were included from 22 RCTs that included 680 subjects. Protein supplementation showed a positive effect for FFM (weighted mean difference: 0.69 kg; 95% CI: 0.47, 0.91 kg; P < 0.00001) and 1-RM leg press strength (weighted mean difference: 13.5 kg; 95% CI: 6.4, 20.7 kg; P < 0.005) compared with a placebo after prolonged resistance-type exercise training in younger and older subjects.
CONCLUSION:
Protein supplementation increases muscle mass and strength gains during prolonged resistance-type exercise training in both younger and older subjects.

Toelichting:
Dit is een meta-analyse van de groep van van Loon (Maastricht Universiteit). Die doen veel (goed) onderzoek naar eiwitinname en het effect op de spiereiwitsynthese.

De reden waarom deze meta-analyse nuttig is, is vrij simpel. Het effect van eiwitsuppletie (of een hoogeiwitdieet) op de vetvrije massa is vrij klein, en de meeste studies die zijn gedaan (of eigenlijk alle) hebben relatief weinig deelnemers. Daar waar de farmaceutische industrie studies kan betalen met honderden, dan wel duizenden, deelnemers, tellen studies voor voedingssupplementen bijna altijd slechts enkele tientallen deelnemers. Dit maakt het moeilijk om een klein effect statistisch significant te krijgen. Het voordeel van een meta-analyse is dat je al deze studies op 1 hoop kunt gooien en, kort door de bocht, kunt doen alsof het 1 studie is. Dit vergroot de statistische bewijskracht. Je kunt je voorstellen dat wanneer een heleboel studies steeds geen significant effect vinden, maar wel (bijna) altijd een niet-statistisch positief effect, dat dit effect statistisch significant is als je de studies als een geheel beschouwt.

Er is in deze meta-analyse gekeken naar studies waarbij eiwit werd gesuppleerd, of een hoogeiwitdieet werd gevolgd, in combinatie met minstens 6 weken krachttraining. Als uitkomstmaten werd gekeken naar de vetvrije massa, vetmassa, dwarsdoorsnede (CSA) van type 1- & 2-spiervezels, en 1-RM leg press. In totaal zijn 22 gerandomiseerde studies meegenomen met in totaal 680 proefpersonen (aardig wat). 

De resultaten? 
1. Significante stijging van de vetvrije massa met gemiddeld 0.69 kg (95%-CI = 0.47, 0.91 kg). 
2. Dit effect op de vetvrije massa was vergelijkbaar voor zowel jongeren als ouderen.
3. Dit effect op de vetvrije massa was ook vergelijkbaar voor zowel ongetrainde jongeren als getrainde jongeren.
4. Geen significant effect op de vetmassa (-0.11 kg, 95%-CI = -0.50, 0.29).
5. Significante stijging van de CSA van type 1 spiervezels met gemiddeld 212 micrometer^2 (95%-CI = 109, 315 micrometer^2). 
5. Dit effect op de CSA van type 1 spiervezels was alleen significant in jongeren, niet in ouderen.
6. Significante stijging van de CSA van type 2 spiervezels met gemiddeld 291 micrometer^2 (95%-CI = 71.7, 510 micrometer^2). 
7. Dit effect op de CSA van type 2 spiervezels was alleen significant in jongeren, niet in ouderen 
8. Significante stijging van de 1-RM leg press met gemiddeld 13.5 kg (95%-CI 6.4, 20.7 kg). 
9. Dit effect op de 1-RM leg press was vergelijkbaar voor zowel jongeren als ouderen.

Dit onderdeel afdrukken

  Phosphatidic acid: biosynthesis, pharmacokinetics, mechanisms of action and effect on
Geplaatst door Peter - 06-02-2017, 17:46:09 - Forum: Wetenschap - Geen reacties

Phosphatidic acid: biosynthesis, pharmacokinetics, mechanisms of action and effect on strength and body composition in resistance-trained individuals

https://nutritionandmetabolism.biomedcen...017-0166-6

Abstract

The mechanistic target of rapamycin complex 1 (mTORC1) has received much attention in the field of exercise physiology as a master regulator of skeletal muscle hypertrophy. The multiprotein complex is regulated by various signals such as growth factors, energy status, amino acids and mechanical stimuli. Importantly, the glycerophospholipid phosphatidic acid (PA) appears to play an important role in mTORC1 activation by mechanical stimulation. PA has been shown to modulate mTOR activity by direct binding to its FKBP12-rapamycin binding domain. Additionally, it has been suggested that exogenous PA activates mTORC1 via extracellular conversion to lysophosphatidic acid and subsequent binding to endothelial differentiation gene receptors on the cell surface. Recent trials have therefore evaluated the effects of PA supplementation in resistance-trained individuals on strength and body composition. As research in this field is rapidly evolving, this review attempts to provide a comprehensive overview of its biosynthesis, pharmacokinetics, mechanisms of action and effect on strength and body composition in resistance-trained individuals.

Gratis full text op de site.

Cliffs: fosfatidezuursuppletie werkt misschien een beetje voor spierkracht en spierwinst.

Dit onderdeel afdrukken

  Hoe lees je een studie?
Geplaatst door Peter - 01-02-2017, 23:31:55 - Forum: Wetenschap - Geen reacties

Omdat ik een groot voorstander ben van zelf de originele studies lezen leek het me handig om hier een kort topic aan te wijden. Hoe lees je nou een studie? In dit topic behandel ik alleen hoe je een interventiestudie leest, ofwel een studie waarbij je wat mensen neemt, die iets geeft of laat doen, en dan kijkt of er iets gebeurt.

Een goed begin is om te starten met het lezen van het abstract. Dit is een korte samenvatting van de onderzoekers waarin ze vaak een korte motivatie geven voor hun onderzoek, gevolgd door wat ze onderzocht hebben en hoe, en tot slot hun resultaten met eventuele implicaties. Het geeft je alvast een beeld bij wat de studie ongeveer inhoudt.

Vervolgens is een studie vaak opgesplitst in een introductie/background, methods, results, discussion en conclusion.

De introductie/background dient om wat achtergrondinformatie over het onderwerp te bieden. Vaak behandelt het wat relevante studies die eerder zijn uitgevoerd, en ook geeft het een motivatie voor het uitvoeren van de huidige studie. Waarom hebben ze deze studie uitgevoerd? Waarom willen ze wat weten?

Hierna komt de methods sectie. Dit kan best moeilijk te volgen zijn als je niet thuis bent in de materie. Hierin wordt in detail uitgewerkt hoe de studie is opgezet. Bij een interventiestudie vertellen ze over hoe de studie is opgezet qua design. Bijvoorbeeld als een gerandomiseerd dubbelblind placebogecontroleerd onderzoek. Hierbij zijn er twee groepen waarvan eentje een placebo krijgt, en de ander de interventie (bijvoorbeeld een bepaald voedingssupplement). Dit maakt het placebogecontroleerd. Welke proefpersonen in welke groep belanden is niet aan de onderzoekers als het gerandomiseerd is. Dit wordt dus willekeurig bepaald door een 'dobbelsteen'. Vaak wordt bij kleine groepen wel gezorgd dat de twee groepen 'gematched' zijn op iets wat mogelijk relevant is voor de uitkomsten van het onderzoek, zoals bijvoorbeeld leeftijd of gewicht. De computer randomiseert dan op zo'n manier dat er geen grote verschillen hierin tussen de groepen voorkomen. Tot slot betekent dubbelblind dat zowel de proefpersonen als de onderzoekers zelf niet weten wie welke interventie krijgt (vandaar DUBBELblind). Een 'buitenstaander' weet wel wie welke interventie krijgt, en onthult dit na het voltooien van het onderzoek. 

Ook worden in de methods sectie karakteristieken van de proefpersonen behandeld. Dit is belangrijk, je wilt weten wat voor mensen dit waren om te kunnen weten in hoeverre je de studie mogelijk kan extrapoleren. Een studie in obese menopausale vrouwen is waarschijnlijk minder relevant voor atleten dan een studie uitgevoerd met 'resistance-trained men'. Kijk ook hierbij goed welke criteria er overal voor worden gehandhaaft. Bij de ene studie worden de proefpersonen al resistance-trained genoemd als ze 3 maanden hebben getraind, en bij een ander pas als ze minstens hun lichaamsgewicht kunnen bankdrukken. Vaak is er wel iets van krachtdata of gewicht + vetpercentage bekend, dit geeft een goede indruk van wat voor proefpersonen het waren.

Verder wordt er in de methods sectie uitgelegd waar ze precies naar hebben gekeken. Wat maten ze allemaal precies? En hoe deden ze dat? Denk bijvoorbeeld aan kracht van het onderlichaam met een 1-RM squat, of de lichaamscompositie met een DEXA-scan. Ook wordt in deze sectie de gebruikte statistiek toegelicht. Als je geen achtergrond hebt in de statistiek is het moeilijk om hier een oordeel over te vellen. En dat is vervelend, want er zijn toch aardig wat studies waarbij de statistiek nog weleens rammelt. Het loont als je in ieder geval goed bekend bent met wat standaard kansstatistiek, normaal distributies, t-tests, lineaire regressie en variantieanalyse. 

Na de methods sectie volgt meestal de results section. Hierin delen de onderzoekers hun onderzoeksresultaten. In de methods sectie beschouwen ze dus wat ze precies gaan meten, en in de results sectie vertellen ze welke resultaten uit hun metingen kwamen. Vaak is dit ondersteund met handige grafieken en tabellen die de data samenvatten. Helaas wil het nog weleens voorkomen dat resultaten uit de tekst niet overeenstemt met data uit de grafiek/tabellen door slordigheden, let daar dus op. Wat je wilt halen uit deze sectie zijn vooral welke significante verschillen er waren tussen beide groepen. Vaak worden er ook 'pre' vs 'post'-waarden hier gedeeld. Ofwel voor en na. Bijvoorbeeld dat de proefpersonen in groep A en B een significante verbetering zagen in hun 1-RM squat pre vs. post. Dit betekent echter nog niet dat de interventie heeft gewerkt, er moet dan ook nog een significante 'groep x tijd'-interactie zijn tussen beide groepen. Let daar dus op.

Hierna volgt de discussion sectie. Hierin geven de onderzoekers hun mening over de onderzoeksresultaten. Waarom denken ze dat ze bepaalde waarden wel/niet hebben gevonden? Wat impliceert dit? Stemt het overeen met eerder onderzoek? Zo nee, waarom niet? Hier wordt dus veel uitgelegd en toegelicht. Deze sectie is retehandig om te lezen, de onderzoekers zijn in de regel echte experts in hun vakgebied en hun interpretatie van de onderzoeksresultaten is dus zeker het lezen waard.

Tot slot heb je nog de conclusions sectie. Hierin worden kort de belangrijkste onderzoeksresultaten opgesomd met hun implicaties. Eventueel worden er nog 'future' avenues behandeld (wat zouden ze in de toekomst kunnen onderzoeken nu dit bekend is?). 

En stiekem komt er na de conclusions sectie ook nog iets wat niet geheel onbelangrijk is: de 'Competing interests'. Als je een studie leest van bijvoorbeeld een bepaald supplement, kijk daar dan altijd even. Als de supplementenboer de studie heeft gesponsord mag je nog wat extra kritisch zijn over de studie, zeker als het niet overeenstemt met eerder onderzoek of als de resultaten te goed om waar te zijn klinken.

Ook zegt de journal waarin een onderzoek is gepubliceerd ruwweg iets over de kwaliteit van het onderzoek. Journals als Nature, Science, Cell, Lancet, New England Journal of Medicine kom je echt niet zomaar in met je onderzoek (uitzonderingen daargelaten). Ook zijn in de regel journals gepubliceerd door Springer, Elsevier, Biomed Central, Frontier, en NRC press altijd wel serieus (ik vergeet er misschien nog een paar). Bij andere journals is het uitkijken, er bestaan tegenwoordig heel veel rukjournals waar ontzettend veel rotzooi in wordt gepubliceerd. Niet zeker of een journal ok is of niet? Vraag het hier even.

Dit onderdeel afdrukken

  Effects of Vitamin D Supplementation on Muscle Strength in Athletes: A Systematic Rev
Geplaatst door Peter - 01-02-2017, 19:10:28 - Forum: Wetenschap - Geen reacties

Effects of Vitamin D Supplementation on Muscle Strength in Athletes: A Systematic Review.


Abstract

Chiang, C-m, Ismaeel, A, Griffis, RB, and Weems, S. Effects of vitamin D supplementation on muscle strength in athletes: A systematic review. J Strength Cond Res 31(2): 566-574, 2017-The purpose of this systematic review of the literature was to investigate the effects of vitamin D supplementation on muscle strength in athletes. A computerized literature search of 3 databases (PubMed, MEDLINE, and Scopus) was performed. Included in the review were randomized controlled trials (RCTs), published in English, which measured serum vitamin D concentrations and muscle strength in healthy, athletic participants aged 18-45 years. Quality was assessed using the PEDro scale. Five RCTs and 1 controlled trial were identified, and quality assessment showed 5 trials were of "excellent quality" and 1 was of "good quality." Trials lasted from 4 weeks to 6 months and dosages ranged from 600 to 5,000 International Units (IU) per day. Vitamin D2 was found to be ineffective at impacting muscle strength in both studies wherein it was administered. In contrast, vitamin D3 was shown to have a positive impact on muscle strength. In 2 studies, strength outcome measures were significantly improved after supplementation (p ≤ 0.05). In the other 2 studies administering vitamin D3, there were trends for improved muscle strength. Specifically, improvements in strength ranged from 1.37 to 18.75%. Additional studies are needed to confirm these associations.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27379960

Moet hem zelf nog lezen, maar zal waarschijnlijk niet veel afwijken van m'n eigen bevindingen toen ik hierover las vorig jaar. Van wat ik heb gelezen heeft vitamine D-suppletie misschien een positief effect op de spierkracht bij atleten. In het bijzonder bij mensen die al een laag niveau hebben (wat best logisch is natuurlijk), en dat komt sowieso best vaak voor (ook bij Nederlandse atleten: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27460266). Aantal studies is wel vrij beperkt met kleine groepgroottes en zijn ook vrij uiteenlopend qua opzet.

Kost bijna niks, dus lekker suppleren als je net zo vaak buitenkomt als ik.



Bijlagen
.pdf   Effects of Vitamin D Supplementation on Muscle Strength in Athletes A Systematic Review.pdf (Grootte: 247.04 KB / Aantal keer gedownload: 1)
Dit onderdeel afdrukken