Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Protein supplementation augments the adaptive response of skeletal muscle to resistan
#1
Protein supplementation augments the adaptive response of skeletal muscle to resistance-type exercise training: a meta-analysis.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23134885

Abstract
BACKGROUND:
Protein ingestion after a single bout of resistance-type exercise stimulates net muscle protein accretion during acute postexercise recovery. Consequently, it is generally accepted that protein supplementation is required to maximize the adaptive response of the skeletal muscle to prolonged resistance-type exercise training. However, there is much discrepancy in the literature regarding the proposed benefits of protein supplementation during prolonged resistance-type exercise training in younger and older populations.
OBJECTIVE:
The objective of the study was to define the efficacy of protein supplementation to augment the adaptive response of the skeletal muscle to prolonged resistance-type exercise training in younger and older populations.
DESIGN:
A systematic review of interventional evidence was performed through the use of a random-effects meta-analysis model. Data from the outcome variables fat-free mass (FFM), fat mass, type I and II muscle fiber cross-sectional area, and 1 repetition maximum (1-RM) leg press strength were collected from randomized controlled trials (RCTs) investigating the effect of dietary protein supplementation during prolonged (>6 wk) resistance-type exercise training.
RESULTS:
Data were included from 22 RCTs that included 680 subjects. Protein supplementation showed a positive effect for FFM (weighted mean difference: 0.69 kg; 95% CI: 0.47, 0.91 kg; P < 0.00001) and 1-RM leg press strength (weighted mean difference: 13.5 kg; 95% CI: 6.4, 20.7 kg; P < 0.005) compared with a placebo after prolonged resistance-type exercise training in younger and older subjects.
CONCLUSION:
Protein supplementation increases muscle mass and strength gains during prolonged resistance-type exercise training in both younger and older subjects.

Toelichting:
Dit is een meta-analyse van de groep van van Loon (Maastricht Universiteit). Die doen veel (goed) onderzoek naar eiwitinname en het effect op de spiereiwitsynthese.

De reden waarom deze meta-analyse nuttig is, is vrij simpel. Het effect van eiwitsuppletie (of een hoogeiwitdieet) op de vetvrije massa is vrij klein, en de meeste studies die zijn gedaan (of eigenlijk alle) hebben relatief weinig deelnemers. Daar waar de farmaceutische industrie studies kan betalen met honderden, dan wel duizenden, deelnemers, tellen studies voor voedingssupplementen bijna altijd slechts enkele tientallen deelnemers. Dit maakt het moeilijk om een klein effect statistisch significant te krijgen. Het voordeel van een meta-analyse is dat je al deze studies op 1 hoop kunt gooien en, kort door de bocht, kunt doen alsof het 1 studie is. Dit vergroot de statistische bewijskracht. Je kunt je voorstellen dat wanneer een heleboel studies steeds geen significant effect vinden, maar wel (bijna) altijd een niet-statistisch positief effect, dat dit effect statistisch significant is als je de studies als een geheel beschouwt.

Er is in deze meta-analyse gekeken naar studies waarbij eiwit werd gesuppleerd, of een hoogeiwitdieet werd gevolgd, in combinatie met minstens 6 weken krachttraining. Als uitkomstmaten werd gekeken naar de vetvrije massa, vetmassa, dwarsdoorsnede (CSA) van type 1- & 2-spiervezels, en 1-RM leg press. In totaal zijn 22 gerandomiseerde studies meegenomen met in totaal 680 proefpersonen (aardig wat). 

De resultaten? 
1. Significante stijging van de vetvrije massa met gemiddeld 0.69 kg (95%-CI = 0.47, 0.91 kg). 
2. Dit effect op de vetvrije massa was vergelijkbaar voor zowel jongeren als ouderen.
3. Dit effect op de vetvrije massa was ook vergelijkbaar voor zowel ongetrainde jongeren als getrainde jongeren.
4. Geen significant effect op de vetmassa (-0.11 kg, 95%-CI = -0.50, 0.29).
5. Significante stijging van de CSA van type 1 spiervezels met gemiddeld 212 micrometer^2 (95%-CI = 109, 315 micrometer^2). 
5. Dit effect op de CSA van type 1 spiervezels was alleen significant in jongeren, niet in ouderen.
6. Significante stijging van de CSA van type 2 spiervezels met gemiddeld 291 micrometer^2 (95%-CI = 71.7, 510 micrometer^2). 
7. Dit effect op de CSA van type 2 spiervezels was alleen significant in jongeren, niet in ouderen 
8. Significante stijging van de 1-RM leg press met gemiddeld 13.5 kg (95%-CI 6.4, 20.7 kg). 
9. Dit effect op de 1-RM leg press was vergelijkbaar voor zowel jongeren als ouderen.
Antwoord
#2
Interdasting. Eat all the protein
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)